نگهدارنده دندان شیری چیست؟ و چقدر هزینه دارد؟ + مزایای دستگاه های صرفه جویی در فضا چیست؟


نگهدارنده فضایی وسیله ای است که در دهان کودک ثابت می شود یا توسط کودک به صورت متحرک استفاده می شود. این وسیله صرفه جویی در فضا از کاهش و از بین رفتن فضاها یا شکاف های بین دندانی ناشی از برداشتن دندان های شیری یا دائمی جلوگیری می کند. یعنی اسپیس ریتینر از حرکت دندان ها به فضای بدون دندان جلوگیری می کند و فضا کم یا حتی بسته می شود، بنا به توصیه دندانپزشک کودکان در چندین مورد نوع ثابت و متحرک اسپیس برای کودک تجویز می شود.



صرفه جویی در فضا چیست؟

دندان های شیری در رشد و استحکام دندان های دائمی، استخوان فک و عضلات دهان بسیار مهم هستند. آنها به دندان دائمی پایین کمک می کنند تا پس از افتادن در جای خود باقی بماند. بیشتر دندان های دائمی بزرگتر از دندان های شیری هستند و تعداد آنها بیشتر است. دندان های شیری البته بهترین عامل برای حفظ فضای مورد نیاز برای رشد دندان های دائمی هستند.

هنگامی که یک دندان شیری زودتر از موعد رویش می کند، اگر فضای ایجاد شده بین دو دندان به درستی حفظ نشود، دندان های دو طرف می توانند شروع به حرکت به داخل شکاف کنند. در این صورت فضای کافی برای رشد دندان دائمی وجود نخواهد داشت و باعث انحراف و افتادگی دندان دائمی می شود. Space Holder یک دستگاه مخصوص ساخته شده از فلز (فولاد ضد زنگ) یا اکریلیک است. نوعی پلاستیک) که توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی استفاده می شود. به طور خاص برای شخصی که برای آن در نظر گرفته شده است طراحی شده است. این دستگاه را می توان در دهان ثابت کرد. نسخه موبایلی نیز وجود دارد که در صورت نیاز می توان از آن استفاده کرد.



هدف از استفاده از پروتزهای دندانی:

هدف اصلی این دستگاه باز نگه داشتن فضای بین دو دندان است تا دندان های دائمی پایینی بتوانند بسته به سن کودک و موقعیت قرارگیری اسپیس در دهان کودک روییده و در محل مناسب رشد کنند. می تواند ثابت یا قابل جابجایی باشد. همه کودکانی که زودتر از موعد دندان از دست می دهند نیازی به اسپیسر ندارند. برای تشخیص این مشکل مراجعه به دندانپزشک اطفال یا متخصص بهداشت دندان و انجام آزمایشات لازم ضروری است.



برای معرفی انواع سفینه های فضایی

این دستگاه ها انواع مختلفی دارند و بسته به وضعیت دندان های کودک و تشخیص دندانپزشک اطفال مورد استفاده قرار می گیرند. انواع نگهدارنده دندان شیری عبارتند از:


1- جای متحرک

ریتینرهای متحرک بسیار شبیه به ارتودنسی متحرک هستند و باید حداقل 14 ساعت از 24 ساعت شبانه روز استفاده شوند. پس از هر وعده غذایی، این بشقاب باید از دهان خارج شود و به خوبی شسته و تمیز شود.

در زمانی که از دستگاه متحرک استفاده نمی کنید، باید آن را در ظرف آب قرار دهید. این نوع اسپیسر از اکریلیک ساخته شده و برای افرادی که دندان های زیادی ندارند مفید است.


2- نگهدارنده فضای ثابت

این نوع فضا نگهدار با چسب مخصوص دندان کودک به دندان کودک متصل می شود تا جابه جا نشود. البته اسپیسرهای ثابت برای کودکانی که دندان های عقب خود را از دست داده اند توصیه می شود. نگهدارنده های ثابت نیز به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. نگهدارنده های یک طرفه در یک طرف و نگهدارنده های دو طرفه در دو طرف نگه می دارند. ارتودنتیست با توجه به تعداد دندان هایی که کودک از دست داده است و موقعیت دندان باید نوع نگهدارنده مناسب بیمار را تعیین کند و حفره های دندان های بیمار را در فک بالا یا پایین پر کند. پوشیدن



نقطه ثابت به چند نوع تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. انواع حفاظت از فضای دائمی عبارتند از:

اسپیسر ثابت نوار و حلقه:

باندها و رینگ اسپیسرها از سیم فولادی ساخته شده اند و معمولاً با یک نوار الاستیک در جای خود نگه داشته می شوند تا رشد کنند و با دندان های دائمی بیمار تداخلی ایجاد نمی کنند. این تکنیک در مواردی استفاده می شود که یک یا چند دندان آسیاب در پروتز وجود نداشته باشد.

قوس نگهدارنده زبانی:

این نوع اسپیسر برای محافظت از دندان های پشتی در دو طرف فک استفاده می شود.

قوس انتقال:

نحوه قرار دادن قوس ترانس پالاتور به این صورت است که در فک بالا از طریق سیم به دندان های کناری ثابت می شود که در نهایت فضای دو طرف قوس دندانی را حفظ می کند.

سرور راه دور:

اگر می خواهید پس از افتادن دندان، جایی برای رویش اولین مولر دائمی باقی بگذارید، این نگهدارنده را روی اولین دندان کودک خود قرار دهید. برای نصب این نوع اسپیسر، دندانپزشک باید قالبی از دهان بیمار تهیه کند تا آزمایشگاه دندانپزشکی اسپیسر سفارشی برای بیمار تهیه کند.


کاربرد ذخیره فضای دندانپزشکی چیست؟

برخی از کودکان ممکن است به دلیل ضربه به دهان، دندان های شیری خود را از دست بدهند. حوادثی مانند ضربه زدن به توپ به صورت، تصادف غیرمنتظره، افتادن از پله ها می تواند باعث ایجاد حفره های زودرس در دهان و در نهایت از دست دادن دندان های شیری شود.

البته حفره دهان نیز می تواند ظاهر شود، مثلاً هنگام خواب، زمانی که کودک سینه یا شیشه شیر را می مکد یا شیشه شیر را برای مدت طولانی می مکد. قند موجود در شیر باعث ایجاد سوراخ هایی در مینای دندان کودک می شود و از بین رفتن دندان کودک را تسریع می کند. گاهی اوقات این مشکل می تواند به دلایل ژنتیکی باشد یا ممکن است به دلیل عفونت های دهانی باشد که در این صورت پزشک استفاده از اسپیسر را برای کودک توصیه می کند.

اما صرف نظر از علت ایجاد شکاف دندان شیری، شکاف دندان شیری باید برای رشد و نمو دندان های دائمی به طور کامل محافظت شود تا سلامت سایر دندان ها تضمین شود. در غیر این صورت، کمبود فضا، شلوغی دندان، دندان های کج یا نهفتگی دندان ممکن است به مرور زمان رخ دهد. اگر فضای دندان شیری برای مدت طولانی خالی بماند، خطر لق شدن دندان ها به دلیل از دست دادن تکیه گاه دندان های دیگر وجود دارد.


آیا برای هر بار افتادن دندان شیری نیاز به فاصله داریم؟

اینکه آیا دندان از دست رفته نیاز به نجات دارد یا خیر، یکی از بهترین راه ها مراجعه به دندانپزشک اطفال است تا دندانپزشک تصمیم بگیرد که آیا دندان های کودک شما نیاز به نجات دارد یا خیر. دندانپزشک اطفال با کمک رادیوگرافی و وضعیت دندان ها می تواند تشخیص دقیقی بدهد. همچنین در مواردی مانند افتادن زودهنگام دندان های شیری نیازی به ایجاد حفره نخواهد بود. همچنین می گویند اگر دندان شیری بیفتد و دندان پایین (دندان دائمی) در کمتر از 6 ماه رشد کند، نیازی به حفره نخواهد بود.


دندان چقدر باید در دهان بماند؟

مدت زمان ماندن اسپیسر در دهان کودک کاملاً به سن کودک بستگی دارد. معمولاً زمانی که دندان های دائمی در دهان کودک شروع به تشکیل می شود، حفره ای از دهان کودک برداشته می شود. در اغلب موارد، اگر دندان مجاور به داخل حفره بیفتد، حفره برداشته می شود. دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی می تواند با انجام آزمایشات لازم زمان لازم برای برداشتن اسپیسر را تعیین کند.



مراقبت ضروری برای دستگاه های صرفه جویی در فضا چیست؟

پس از اینکه متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک اطفال بریس ها را درست کرد و آنها را در دهان کودک قرار داد، ممکن است چند روز طول بکشد تا کودک شما به آنها عادت کند. در روزهای اول ممکن است کودک با بریس احساس ناراحتی کند، اما پس از چند روز به آن عادت می کند.

دندانپزشک باید به کودک و والدینش آموزش های لازم را برای تمیز کردن اسپیسر بدهد تا بافت لثه سالم بماند و دچار پلاک نشود. برای حفظ سلامت لثه ها، دندان های کودکان باید به طور مرتب مسواک زده شود. در این زمینه باید روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به کودکان آموزش داد.


هزینه صرفه جویی در فضا چقدر است؟

هزینه دستگاه های صرفه جویی در فضا به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا نوع استفاده شده به صورت سیار یا ثابت؟ یک طرفه است یا دو طرفه؟ بنابراین هزینه تجهیزات جداسازی برای هر کودک می تواند متفاوت باشد.

از آنجایی که اسپیسرها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه محسوب می شوند و نقش مهمی در رویش دائمی و به موقع دندان ها دارند، هزینه ها و عوارض آن ها کمتر از ارتودنسی است. .

بیشتر بخوانید: https://drsheidaclinic.com/



نويسنده : پسر آریایی


ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ اقساط اپل
بستن تبلیغات [X]