همه چیز درباره درب ضد حریق


درب های ضد حریق بسته به نوع و مدل آن 1 تا 2 ساعت در برابر حریق مقاومت می کنند و از سرایت آتش به بیرون جلوگیری می کنند تا دی اکسید کربن و اکسیژن موجود در جعبه آتش نشانی محبوس شده و آتش خاموش نشود. لازم است. امکان خروج و گسترش دارند. درب ضد حریق توسط شرکت های امنیتی بر اساس استانداردهای خاصی تولید می شود. همه موظفند قبل از انتقال به بازار و پس از گذراندن تست های موجود در بازار مدل درب ضد حریق را بررسی کنند. ساختمان های مدرن از درهای ضد حریق استفاده می کنند تا فرصت و زمان لازم را برای فرار افراد از آتش سوزی فراهم کنند و از ساختمان و اجزای آن محافظت کنند.


اجزای درب ضد حریق

چهارچوب درب نسوز معمولاً از استیل و روکش درب از ورق فولادی با تمام رنگ های کوره ای ساخته می شود. داخل درب پشم سنگ نسوز دارای عایق حرارتی است که در دمای 800 درجه سانتیگراد تا 4 ساعت در برابر آتش مقاوم است. محیط درب با لاستیک نسوز پوشانده شده است تا از ورود بخارات سمی در دمای بالا جلوگیری شود. تا بعد از آتش سوزی از ورود آتش و دود به فضا جلوگیری می کند. اگر ساختمان دارای پله های اضطراری باشد، درب های ضد حریق پشت پله های اضطراری قرار می گیرند.


ابتدایی ترین اقلام

یکی از مهمترین قسمت های درب نسوز، مشخصات ساختاری آن است. نقش این پروفیل اسکلت افزایش استحکام درب های ضد حریق و استحکام و عدم تغییر شکل این درب ها در برابر حریق می باشد. در زمان آتش سوزی همه ابزار و وسایل عوض می شود اما درب های ضد حریق ثابت می مانند. پنل نسوز نیز به درب ها متصل می شود و خاصیت ضد حریق این درب ها را افزایش می دهد.


انواع درب ضد حریق

به طور کلی درب های نسوز از دو مدل هسته ای آهنی و چوبی تشکیل شده اند که تنها تفاوت آنها در وزن است. درب ضد سرقت یک مدل پایه ساخته شده از چوب برای کاهش وزن است. انواع مختلفی از درب ضد حریق در ساختمان های مختلف بر اساس نوع مصالح استفاده شده وجود دارد. من به موارد زیر توجه کردم:


درب ضد حریق چوبی

همانطور که از نام این مدل پیداست این نوع درب ضد حریق چوبی بوده و قیمت این نوع درب نسبت به مدل شیشه ای کمتر است. برای درب ضد حریق چوبی از چوب مخصوص با لایه های فولادی و پشم شیشه استفاده شده است. زیبایی و تنوع رنگ زیادی در این محصول وجود دارد که عمدتا در ساختمان های مسکونی با ارتفاع 23 متر به بالا مورد استفاده قرار می گیرد.



درب شیشه ای نسوز

استفاده از شیشه می تواند زیبایی و استحکام درب را افزایش دهد. از این نوع درب ها در ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می شود. ویژگی مشترک لعاب های نسوز نوع چوب استفاده از لایه های فایبرگلاس و فولادی است.


درب ضد حریق فلزی

این نوع درب نسبت به سایر مدل ها از جایگاه بالاتری برخوردار بوده و وزن بیشتری دارد و در ساختمان هایی مانند پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و نیروگاه های هسته ای نیز کاربرد دارد.


مشخصات درب ضد حریق

همانطور که مشخص است، درب های نسوز می توانند تا حدی از انتشار آتش و گازهای سمی جلوگیری کنند. اما با کمک دستگاه های مختلف با استانداردهای لازم می توان ایمنی و استحکام درب ضد حریق را افزایش داد. که ممکن است به موارد زیر اشاره داشته باشد:


جک هیدرولیک بی صدا

این المان یکی از عناصر درب ضد حریق می باشد. باز و بسته شدن درب های ضد حریق را کنترل می کند که هنگام فرار شخصی به آرامی بسته می شوند. یعنی زمانی که شخصی به دلیل استرس فراموش می کند درب آتش نشانی را ببندد. درب آتش نشانی به طور خودکار بسته می شود.


لاستیک های قابل اشتعال

درزگیرهای آتش نشانی برای آب بندی درب های ضد حریق استفاده می شوند و در دهانه در قرار می گیرند و دود و آتش را از دهانه درب ضد حریق خارج می کنند و سایر قسمت های ساختمان را ایمن نگه می دارند. درزگیرها از حضور افراد در قسمت بهداشتی ساختمان جلوگیری می کنند.


متال کادر

این قاب ها از ورق های گالوانیزه ساخته شده اند که ضخامت آن دو میلی متر می باشد. فریم های فلزی از آن دست وسایلی هستند که خطر آتش سوزی را کاهش می دهند و گازهای سمی را به داخل راه نمی دهند. همچنین در برابر واکنش های آتش سوزی و گازهای سمی مقاوم است. از دیگر ویژگی های این قاب می توان به رنگ الکترواستاتیک مقاوم در برابر حریق اشاره کرد.


نوک درب نسوز

درب های ضد حریق بسیار مهم هستند. زیرا اگر دستگیره مورد استفاده در آتش سوزی غیرعادی باشد جان افراد به خطر می افتد پس باید در انتخاب دستگیره مناسب دقت کنید اولین قدم در انتخاب درب ضد حریق درب نسوز است زیرا دستگیره باید مقاومت کند. آسیب آتش سوزی در مدت زمان طولانی بنابراین مردم از درب آتش می گذرند.


لولای درب ضد حریق

هر لولا بسته به وزن، نوع، طراحی ساخت و ساز برای اندازه گیری درب ساخته می شود که از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی های مهم لولاهای درب ضد حریق مقاومت و کارایی بالای آنها در شرایط سخت است. جنس لولاها باید فلزی سخت و مقاوم باشد که بتواند وزن درب ضد حریق را تحمل کند. بهترین نوع لولا برای درب ضد حریق لولای استیل می باشد، این نوع لولا قابلیت تحمل وزن زیادی را دارد و در برابر رطوبت و اکسیداسیون مقاوم است. در مقاله قبلی در مورد راهنمای انتخاب لولای مناسب صحبت کردیم.


پشم سنگ مقاوم در برابر آتش

پشم سنگ نسوز یکی از اجزای درب های ضد حریق است که حدود 2 ساعت در برابر حریق مقاومت می کند و دمای حدود 850 درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کند. پشم سنگ نسوز در داخل چارچوب شبکه ای فلزی درب ضد حریق قرار می گیرد تا مقاومت درب ضد حریق را افزایش دهد.


لولاهای درب نسوز

یکی از مهم ترین قسمت های درب ضد حریق می باشد. هر پنجره دارای یک حالت عایق است که علاوه بر درب ضد حریق می تواند تاثیر بسزایی در کنترل و مهار حریق داشته باشد. البته بستگی به متریال چارچوب در دارد که می تواند چوبی یا فلزی با کیفیت و ضخامت بالا باشد.


درب ها نسوز هستند.

تجهیزات و یراق آلات مورد استفاده در درب های نسوز باید دارای گواهی نسوز از یک آزمایشگاه معتبر باشند. این نوع درب ها باید با استفاده از کوره در آزمایشگاه از نظر مقاومت در برابر آتش و چارچوب درب نسوز با جزییات کامل: لولا، چهارچوب، لولا، دستگیره، قفل و ... با توجه به ابعاد کوره آزمایش شوند. تست شده تا 120 دقیقه در فر قرار دهید.


ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

ابعاد درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی، قاب پشتی 110*210 سانتی متر قابل افزایش به 120*220 سانتی متر است، ابعاد درب ضد حریق فلزی باید برای ساختمان هایی که مجاز به استفاده از آتش فلزی هستند مناسب باشد. در


ابعاد ساب فریم

همچنین می توان آن را به عنوان یک زیرفریم تو در تو یا جعبه فلزی 110x210cm و 220x120cm ارتقا داد، رنگ های رایج برای درب های ضد حریق سفید، کرم و خاکستری است. مدت زمان تولید درب ضد حریق سایز استاندارد 15 روز است و در صورتی که مشتری به رنگ فلز خاصی نیاز داشته باشد باید زمان تولید طولانی تری در نظر گرفت.

ابعاد درب ضد حریق تک لنگه و به عبارتی ابعاد ساب فریم (قاب انتظار) مورد نیاز درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی 211*112 سانتی متر می باشد.

ابعاد درب ضد حریق دو لنگه ابعاد قاب یا قاب زیرین برای درب ضد حریق فلزی دو لنگه 202*217 سانتی متر می باشد.

درب ضد حریق از نظر عملکرد انواع مختلفی از درب ضد حریق از نظر عملکرد وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. درب برج های مسکونی، تفریحی، اداری و هتل

2. درب بیمارستان

3. درهای خزانه

4. درب نیروگاه ها و هسته ای

لازم به ذکر است که در ساختمان های معمولی با ارتفاع بیش از 30 متر، نصب درب ضد حریق جهت افزایش حفاظت ساختمان ضروری است.


قوانین و نکات مربوط به درب ضد حریق

همانطور که می دانید قوانینی وجود دارد که در قسمت های قبل برای شما توضیح داده ایم. با این حال، هر یک از آنها یادداشت هایی دارند که اکنون در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

تبصره 1- برای ساختمانهای بالای 25 متر کلیه دربهای نسوز داخلی و خارجی به استثنای دربهای چوبی بزرگ باید دارای 90 دقیقه ضمانت از آزمایشگاههای ثبت شده قانون باشند.

نکته (2) اگر می خواهید از درب ضد حریق شیشه ای استفاده کنید و یا قسمتی از درب ضد حریق شیشه ای است، این شیشه باید استاندارد بوده و دارای گواهینامه 90 دقیقه ای از آزمایشگاه معتبر باشد.

مشاهده متن کامل: https://baharidoor.com/product-category/interio-door/



نويسنده : پسر آریایی


ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]